Bab
46
Keutamaan
Mencintai Kerana Allah Dan Menganjurkan Sikap Sedemikian, Juga Memberitahukannya
Seseorang Kepada Orang Yang Dicintainya Bahawa Ia Mencintainya Dan Apa Yang
Diucapkan Oleh Orang Yang Diberitahu Sedemikian Itu
Allah
Ta'ala berfirman:
"Muhammad adalah Rasulullah dan orang-orang yang beserta Muhammad itu
mempunyai sikap keras - tegas -
terhadap kaum kafir, tetapi
saling kasih-mengasihi antara sesama kaum mu'minin." sampai ke
akhir surah. (al-Fath: 29)
Allah Ta'ala
berfirman pula:
"Dan orang-orang yang
telah lebih dulu dari mereka bertempat tinggal dalam
kampung - Madinah - serta
beriman [39] mereka menunjukkan
kasih-sayang kepada orang
yang berpindah ke kampung mereka itu."
(al-Hasyr: 9)
374. Dari Anas r.a.
dari Nabi s.a.w., sabdanya:
"Ada tiga perkara,
barangsiapa yang tiga perkara itu ada di dalam diri seseorang, maka orang itu
dapat merasakan manisnya keimanan iaitu: jikalau Allah dan RasulNya lebih
dicintai olehnya daripada yang selain keduanya, jikalau seseorang itu mencintai
orang lain dan tidak ada sebab kecintaannya itu melainkan kerana Allah, dan
jikalau seseorang itu membenci untuk kembali kepada kekafiran setelah
diselamatkan oleh Allah dari kekafiran itu, sebagaimana bencinya kalau
dilemparkan ke dalam api neraka." (Muttafaq 'alaih)
375. Dari Abu
Hurairah r.a. dari Nabi s.a.w. sabdanya: "Ada tujuh macam orang yang akan dapat
diberi naungan oleh Allah dalam naunganNya
pada hari tiada
naungan melainkan naunganNya [40] -
yakni pada hari kiamat, iaitu: imam - pemimpin atau kepala - yang adil, pemuda
yang tumbuh - sejak kecil - dalam beribadat kepada Allah Azza wa jalla,
seseorang yang hatinya tergantung - sangat memerhatikan - kepada masjid-masjid,
dua orang yang saling cinta-mencintai kerana Allah, keduanya berkumpul atas
keadaan yang sedemikian serta berpisah pun demikian pula, seseorang Ielaki yang
diajak oleh wanita yang mempunyai kedudukan serta kecantikan wajah, lalu ia
berkata: "Sesungguhnya saya ini takut kepada Allah," - ataupun sebaliknya yakni
yang diajak itu ialah wanita oleh seorang Ielaki, seseorang yang bersedekah
dengan suatu sedekah lalu menyembunyikan amalannya itu - tidak
menampak-nampakkannya, sehingga dapat dikatakan bahawa tangan kirinya tidak
mengetahui apa yang dilakukan oleh tangan kanannya dan seseorang yang ingat
kepada Allah di dalam keadaan sepi lalu melelehkan airmata dari kedua matanya."
[41] (Muttafaq 'alaih)
376. Dari Abu
Hurairah r.a. pula, katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Sesungguhnya Allah
Ta'ala berfirman pada hari kiamat: "Manakah orang-orang yang saling
cinta-mencintai kerana keagunganKu? Pada hari ini mereka itu akan saya beri
naungan pada hari tiada naungan melainkan naunganKu sendiri." (Riwayat
Muslim)
377. Dari Abu
Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Demi Zat yang jiwaku
ada di dalam genggaman kekuasaanNya, engkau semua tidak dapat masuk syurga
sehingga engkau semua beriman dan engkau semua belum disebut beriman sehingga
engkau semua saling cinta-mencintai. Sukakah engkau saya beri petunjuk pada
sesuatu yang apabila itu engkau semua lakukan, maka engkau semua dapat saling
cinta-mencintai? Sebarkanlah ucapan salam antara engkau semua." (Riwayat
Muslim)
378. Dari Hurairah
r.a. pula dari Nabi s.a.w. bahawasanya ada seorang Ielaki berziarah kepada
seorang saudaranya di suatu desa lain, kemudian Allah memerintah seorang
malaikat untuk melindunginya di sepanjang jalan," kemudian dihuraikannya Hadis
itu sampai kepada sabdanya: "Sesungguhnya Allah itu mencintaimu sebagaimana
engkau mencintai saudaramu itu kerana Allah." (Riwayat Muslim)
Hadis ini telah lalu
dalam bab yang sebelum ini - lihat Hadis no. 260.
379. Dari Albara' bin
'Azib radhiallahu'anhuma dari Nabi s.a.w. bahawasanya beliau bersabda mengenai
golongan sahabat Anshar:
"Tidak mencintai kaum
Anshar itu melainkan orang mu'min dan tidak membenci mereka itu melainkan orang
munafiq; barangsiapa yang mencintai mereka, maka ia dicintai oleh Allah dan
barangsiapa membenci mereka, maka mereka dibenci oleh Allah." (Muttafaq
'alaih)
380. Dari Mu'az r.a.,
katanya: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Allah 'Azzawajalla
berfirman:
"Orang-orang yang
saling cinta-mencintai kerana keagunganKu, maka mereka itu akan memiliki
mimbar-mimbar dari cahaya yang diinginkan pula oleh para nabi dan para syahid -
mati dalam peperangan untuk membela agama Allah."
Diriwayatkan oleh
Imam Tirmidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan shahih.
381. Dari Abu ldris
al-Khawlani rahimahullah, katanya: "Saya memasuki masjid Damsyik, tiba-tiba di
situ ada seorang pemuda yang bercahaya giginya - yakni suka sekali tersenyum -
dan sekalian manusia besertanya. Jikalau orang-orang itu berselisih mengenai
sesuatu hal, mereka lalu menyerahkan persoalan itu kepadanya dan mereka
mengeluarkan huraian dari pendapatnya, kemudian saya bertanya mengenai dirinya,
lalu menerima jawapan: "Ini adalah Mu'az bin Jabal. Setelah hari esoknya, saya
datang pagi-pagi sekali, lalu saya dapati Mu'az sudah mendahului saya datang
paginya. Ia saya temui sedang bersembahyang. Kemudian saya menantikannya
sehingga ia menyelesaikan shalatnya. Seterusnya saya pun mendatanginya dari arah
mukanya, lalu saya mengucapkan salam padanya, kemudian saya berkata: "Demi
Allah, sesungguhnya saya ini mencintaimu kerana Allah." Ia berkata: "Kerana
Allahkah?" Saya menjawab: "Ya, kerana Allah." Ia berkata: "Kerana Allah?" Saya
menjawab: "Ya, kerana Allah." Mu'az lalu mengambil belitan selendangku,kemudian
menarik tubuhku kepadanya, terus berkata: "Bergembiralah engkau, kerana
sesungguhnya saya pernah mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: "Allah Tabaraka
wa Ta'ala berfirman - dalam Hadis Qudsi: "Wajiblah kecintaanKu itu kepada
orang-orang yang saling cinta-mencintai kerana Aku, duduk-duduk bersama kerana
Aku, saling ziarah-menziarahi kerana Aku dan saling hadiah-menghadiahi kerana
Aku."
Hadis shahih yang
diriwayatkan oleh Imam Malik dalam Almuwaththa' dengan isnadnya yang
shahih.
Sabda Nabi s.a.w.:
Hajartu ertinya berpagi-pagi sekali mendatangi, ini adalah dengan
syaddahnya jim. Sabdanya s.a.w.: Aallahi, faqultu: Allah. Yang pertama
dengan hamzah mamdudah untuk istifham - pertanyaan, sedang yang kedua tanpa
mad.
382. Dari Abu Karimah
iaitu al-Miqdad - di sebahagian naskhah disebut al-Miqdam-bin Ma'dikariba r.a.
dari Nabi s.a.w., sabdanya:
"Jikalau seseorang
itu mencintai saudaranya, maka hendaklah memberitahukan pada saudaranya itu
bahawa ia mencintainya."
Diriwayatkan oleh
Imam-imam Abu Dawud dan Tirmidzi dan Tirmidzi mengatakan bahawa ini adalah Hadis
hasan shahih.
383. Dari Mu'az r.a.
bahawasanya Rasulullah s.a.w. mengambil tangannya dan bersabda:
"Hai Mu'az, demi
Allah, sesungguhnya saya ini mencintaimu. Kemudian saya hendak berwasiat padamu
hai Mu'az, iaitu: Janganlah setiap selesai shalat meninggalkan bacaan - yang
ertinya:
Ya Allah, berilah
saya pertolongan untuk tetap mengingatMu serta bersyukur padaMu, juga berilah
saya pertolongan untuk Beribadat yang sebaik-baiknya padaMu."
Hadis shahih yang
diriwayatkan oleh Imam-imam Abu Dawud dan Nasa'i dengan isnad shahih.
384. Dari Anas r.a.
bahawasanya ada seorang lelaki yang berada di sisi Nabi s.a.w., lalu ada seorang
lelaki lain berjalan melaluinya, lalu orang yang di dekat beliau berkata: "Ya
Rasulullah, sesungguhnya saya mencintai orang ini." Nabi s.a.w. bertanya:
"Adakah engkau sudah memberitahukan padanya tentang itu?" Ia menjawab: "Tidak -
belum saya beritahukan." Nabi s.a.w. bersabda: "Beritahukanlah padanya." Orang
yang bersama beliau s.a.w. lalu menyusul orang yang melaluinya tadi, lalu
berkata: "Sesungguhnya saya mencintaimu." Orang itu lalu menjawab: "Engkau juga
dicintai oleh Allah yang kerana Allah itulah engkau mencintai aku." Diriwayatkan oleh
Imam Abu Dawud dengan isnad shahih.
Dikutip dari Kitab Imam An Nawawi : Riyadhus Shalihin (Taman-taman orang-orang shalih)
Catatan Kaki:
39. Yang dimaksudkan ialah kaum Anshar radhiallahu 'anhuma, sebab merekalah yang menetap terus di Madinah dan telah meresaplah rasa keimanan dalam jiwa mereka.
40. Naungan Tuhan ini dapat diartikan secara sebenarnya yakni naungan dari 'arasynya Tuhan, tetapi dapat pula diertikan sebagai kinayah yakni dalam lindungan Tuhan dan ditempatkan di tempat yang dimuliakan.
41. Meleleh airmatanya, maksudnya ialah kerana ingatannya memusat betul-betul kepada Allah, merasa banyak dosa yang dilakukan, juga karena amat rindu untuk segera bertemu denganNya dalam keadaan diridhai olehNya.
39. Yang dimaksudkan ialah kaum Anshar radhiallahu 'anhuma, sebab merekalah yang menetap terus di Madinah dan telah meresaplah rasa keimanan dalam jiwa mereka.
40. Naungan Tuhan ini dapat diartikan secara sebenarnya yakni naungan dari 'arasynya Tuhan, tetapi dapat pula diertikan sebagai kinayah yakni dalam lindungan Tuhan dan ditempatkan di tempat yang dimuliakan.
41. Meleleh airmatanya, maksudnya ialah kerana ingatannya memusat betul-betul kepada Allah, merasa banyak dosa yang dilakukan, juga karena amat rindu untuk segera bertemu denganNya dalam keadaan diridhai olehNya.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar